کد مطلب:312292 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:280

ایثار جان
1- امیرمؤمنان (ع) در «لیلة المبیت» جان خود را سپر نگاهبانی از رسول خدا (ص) كرد و این آیه در ماجرای ایثار او نازل شد:

و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله و الله رؤف بالعباد [1] .

و از مردم كسی هست كه جانش را برای طلب رضای خداوند ایثار می كند، و خداوند با بندگان مهربان است.

خداوند در روایتی قدسی داستان دفاع علی (ع) از جان پیامبر (ص) را بر میكائیل و جبرائیل می خواند و آن را نمونه ی ایثار معرفی می كند:

و علی (ع) در بستر پیامبر (ص) خوابید. خداوند به جبرئیل و میكائیل وحی كرد كه من میان شما پیوند برادری برقرار كردم و عمر یكی از شما دو فرشته را طولانی تر از عمر دیگری مقرر ساختم. حال كدام یك از شما ایثار می كند و حیات دوستش را بر خود ترجیح می دهد؟ هر دو فرشته زندگی را انتخاب كردند. خداوند به آن دو وحی فرمود: چگونه شما مانند علی بن ابی طالب نیستید؟ من میان او و محمد عقد اخوت بستم و او در بستر محمد خوابید تا جان خویش را فدای او كند و زنده بودن او را بر حیات خود ترجیح دهد. پس به زمین هبوط كنید و او را از دشمنش محافظت نمایید. پس آن گاه جبرئیل بالای سر علی بود و میكائیل پایین پای او. و جبرئیل چنین می گفت: زهی همانند تو، ای پسر ابی طالب! خداوند در پیش فرشتگان به تو مباهات می كند. پس آن گاه خداوند این آیه را نازل فرمود: «و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله و الله رؤف بالعباد». [2] .

2- ایثار عباس (ع) در كربلا از نمونه های این گونه ایثار است. به گواهی امام سجاد (ع): «و فدی اخاه بنفسه حتی قطعت یداه؛ جانش را فدای برادرش كرد تا دو دستش قطع شد». [3] .



[ صفحه 145]



3- ایثار سعید بن عبدالله حنفی به هنگام نماز آخرین حسین (ع) در كربلا نیز از این نمونه هاست.

او در مقابل حسین (ع) و چون سپری برای او ایستاد و تیرها را به جان خرید و سرانجام در همین حال به شهادت رسید [4] .

نمونه های فوق چند از هزارها ایثاری است كه مؤمنان راستین در حافظه ی تاریخ به یادگار گذاشته اند. تنها كافی است به زندگانی امیرمؤمنان (ع) بنگرید كه در آن بزرگ ترین و با شكوه ترین جلوه های ایثار مالی و جانی را خواهید دید.


[1] بقره: 207، بنگريد به: مجمع البيان، ج 2، ص 56؛ نور الثقلين، ج 1.

[2] تنبيه الخواطر، ص 181.

[3] بحارالانوار، ج 44، ص 298.

[4] اللهوف، ص 48.